Svar fra Husbanken v/ avdelingsdirektør Dokument Bente Aabakken 18.10.2018:
Husbankens vedtak om bevaring/kassasjon av arkivmateriale kan ikke benyttes av kommunene - det omfatter dessverre bare det Husbanken har av dokumenter. Dette fordi det er forskjellige bevaring- og kassasjonsregler for stat og kommune.
Ta kontakt med Riksarkivet dersom dere trenger mer informasjon.
Tidligere var dette førende for kommunene på bostøtte:
Bostøttemateriale i kommunene
Etter forskrift av 1999-01-01-73 var det bestemmelser om arkivmateriale knyttet til bostøtte i kommunene. Det var bevaring i 5 år for alt og deretter søknadsskjemaer for personer født 1,. 11. og 21. hver måned. Denne forskriften er nå opphevet og erstattet med denne forskriften http://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2013-12-20-1739
Det står imidlertid ikke noe spesielt om bostøtte i den.
Dette betyr at dere inntil videre må ta vare på alt arkivmateriale såfremt dere ikke har en bevarings/kassasjonsplan som er godkjent av Riksarkivet.
I de nye digitale løsningene har Husbanken arkivansvar for e-søknader og opplastede tilleggsopplysninger på bostøtte. I den digitale løsningen for startlån har kommunene arkivansvar. Dersom kommunen har koblet seg på KS SvarInn vil dokumenter og meldinger overføres automatisk til kommunens arkiv.
Laster...