Ansvar for tildeling og ajourhold av brukerrettigheter i ePhorte
Fagansvarlig arkiv (systemansvarlig) har hovedansvar for tildeling og ajourhold av brukerrettigheter til registrerings- og arkiveringsfunksjoner.
Ajourhold av brukerrettigheter:
- Fagansvarlig arkiv har ansvar for at brukerrettighetene blir ajourholdt kontinuerlig.
Lederen har ansvar for at fagansvarlig arkiv blir informert/varsla om:
- tildeling av brukerrettigheter til nye personer i sak/arkivsystemet.
- personer som ikke lengre skal ha brukerrettigheter i sak/arkivsystemet.
- endring av ens persons brukerrettigheter i sak/arkivsystemet.
Det kan skje slik:
- ved ny tilsetting.
- ved endring i stilling som fører til endra rettigheter i sak/arkivsystemet.
- når tilsette slutter.
Meldinga skal inneholde:
- Den tilsette sitt fulle navn og stillingstittel.
- Nøyaktig dato for endring av brukerrettighetene/oppretting av ny bruker/stopp av brukerrettigheter.
- Spesifisering av hvilke tilganger og rettigheter den tilsette skal ha, eller evt. stopp av tilganger.
- Spesifisering av den enkelte sine roller, evt. klarering for tilgangskoder.
Melding skal meldes inn via IKT sitt help-desk system.
Ajourhold av brukerrettigheter i sak/arkivsystemet er grunnleggende for tryggheten i systemet, dette for å sikra at sensitiv informasjon ikke kommer på avveier. Tildeling av brukerrettigheter er derfor lederen sitt ansvar.
Laster...